Thomas Kulla - delägare i Riskas Snickeri sedan 2018
Thomas Kullas företag LTK Products jobbade tillsammans med Riskas Snickeri år 2013 då Riskas tillverkade inredningarna till en OQS-katamaran och LTK Products stod för monteringen. Fem år senare blev Thomas Kulla delägare i Riskas Snickeri.
Hur kom det sig?
– Vi arbetade intensivt tillsammans med Bernt och Riskas Snickeri under vårt första gemensamma projekt och arbetet löpte på smidigt. Efter projektet höll vi kontakten och en dag frågade Bernt ifall jag var intresserad att att bli delägare. Trots att jag jobbat mycket med glasfiber under mitt liv är jag egentligen mer intresserad av trä. Därför kändes det fint att bli en del av Riskas Snickeri som både arbetar med trä och värnar om hantverkstraditioner. Då jag var yngre byggde vi faktiskt två träbåtar tillsammans med min pappa och bror för för att inte hantverket skulle rinna ut i sanden. Företagsmässigt är vi också en bra match, vi tänker likadant om ekonomin, personalens välmående och företagets tillväxt och kan tillsammans erbjuda ett helhetskoncept med både framställning och montering, vilket varit uppskattat bland våra kunder.
Liksom släkten Riska har även Kulla en lång historia inom båt- och snickeribranschen. Kan du berätta lite mer om din bakgrund?
– Min farfar Alfred Kulla arbetade som snickare i början av 1900-talet. Till en början tillverkade han möbler men under 30-talet började han tillverka mindre båtar på beställning. På 40-talet efter kriget började min pappa Birger Kulla satsa endast på träbåtar, Kullabåtar, och i slutet av 60-talet började han tillverka glasfiberbåtar. Min pappa gick bort 1999, då var jag själv 23 år gammal.

När började du själv tillverka båtar?
– Jag och min bror Mats har arbetat med båtar tillsammans med pappa hela livet. Då vi kom hem från skolan i högstadiet åkte vi till verkstan och arbetade några timmar och fick också lön för arbetet. Efter högstadiet började jag studera till båtbyggare i Jakobstad. Då pappa blev sämre fick jag slutföra mina studier via läroavtal och jobba hemma. Vi drev företaget vidare med min bror tills jag år 2009 grundade eget – LTK Products. Kort kan man säga att vi erbjuder olika tjänster inom båtbranschen, bl.a. laminering och montering.
Vad hände sen? LTK Products har växt mycket, var det din tanke från första början?
– Inom 2-3 år var vi 5-6 personer och arbetade då mycket på fältet, mest i närområdet, men även en hel del projekt utomlands och personalen var utspridd på flera olika orter. Det blev svårt att koordinera och därmed hyrde vi ett utrymme i Kållby. Det underlättade att ha personalen under samma tak. Idag är vi 17 personer och produktionen finns fortfarande i Kållby där vi bl.a. laminerar båtskrov och mindre delar åt Nautor och monterar Nordstar båtar. Tanken från början var kanske inte att växa såhär mycket, men det har funnits jobb och ibland har jag svårt att säga nej. Dock har jag fått öva och blivit bättre på det. Jag har fått vara med om mycket, både sämre och bättre tider och lärt mig en hel del.

Kullas båtbyggeri i Oravais. Birger Kulla in action och monterar vindrutan på en Kullabåt i slutet på 60-talet.
Vad gör du en vanlig arbetsdag?
– Först åker jag till Kållby för se att produktionen löper på. På förmiddagen blir det kontorsarbete och vi planerar kommande projekt tillsammans med Adnan Kelmendi som är produktionsansvarig. Adnan har varit med ända sen företaget grundades. Till lunchen åker jag ofta till Riskas Snickeri och vi äter och diskuterar kommande projekt tillsammans med Bernt, den senaste tiden har vi pratat mycket om eventuell utbyggnad av produktionen. Sedan åker jag tillbaka till Kållby och hoppar även in i produktionen ibland. Det blir också en hel del resande, mycket till Spanien där de flesta av våra utrikesprojekt finns.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att det är så varierande, en dag är sig sällan den andra lik. Som företagare måste jag nog också nämna friheten och att man får vara sin egen chef. Jag tycker också om utmaningar och det finns det gott om.
Mest utmanande då?
– Att ta hand om personalen på bästa sätt då vi växt så fort. Själva arbetet är inte utmanande i sig men t.ex. större projekt som gäller allt från planering av inredning tills den är inmonterad i båten skapar alltid mera utmaningar. Självklart är det också utmanande att räcka till överallt, på jobbet och att ha tid för familjen.
Varför tycker du man skall samarbeta med Riskas Snickeri?
– Riskas har ett gott rykte inom branschen av en orsak. Kvalitet, pålitlighet och leveranssäkerhet är på toppnivå.
Hur ser du personligen på Riskas framtid?
– Det är intressant att få vara med om utvecklingen som sker inom produktionstekniken just nu. Det finns också bra efterfrågan och vi har en god möjlighet att växa. Samtidigt tycker jag inte vi skall växa för mycket för att företaget skall hållas personligt. Dessutom svänger efterfrågan fort om det svänger och därför växer vi försiktigt. Överlag har vi väldigt liknande syn på tillväxt, jag och Bernt. Vi har även planer på att ta steget in på nya marknader, bl.a. är vi intresserade att samarbeta med arkitekter och byggföretag och tillverka inredningar till allmänna utrymmen. Det blir dock längre i framtiden.
Hinner du ha någon fritid? Vad tycker du om att göra då?
– Jag var nyligen på en arbetsresa till Palma och efter det stannade vi kvar på en förlängd weekend tillsammans med barnen. Jag spelar volleyboll två kvällar i veckan och så spelar vi golf tillsammans med Bernt. Det blir tyvärr dock av alltför sällan. Jag har jobbat mycket i mitt liv och gör det ännu men med åren har jag blivit bättre på att varva ner också.
Läs även

Thomas Kulla – delägare i Riskas Snickeri sedan 2018
Thomas Kullas företag LTK Products jobbade tillsammans med Riskas Snickeri år 2013 då Riskas tillverkade inredningarna till en OQS-katamaran och LTK Products stod för monteringen. Fem år senare blev Thomas Kulla delägare i Riskas Snickeri. Hur kom det sig?

Riskas Snickeri blickar framåt
Genom att erbjuda helhetslösningar, utveckla produktionen, skapa nya innovativa produkter och rikta sig till nya målgrupper ser Riskas förväntansfullt på framtiden.